Home | ‘Geld is nooit de echte reden waarom iemand vertrekt’
Het tekort aan medewerkers is meer dan nijpend, zeker als het gaat om technisch geschoold personeel. Bedrijven doen er daarom alles aan om nieuwe mensen te werven. Bij technisch installatiebedrijf VANDERLAAN in Zwaag pakt directeur Colin van der Laan het anders aan. De focus ligt hier niet op het aantrekken van nieuwe medewerkers, maar op het behouden van huidige medewerkers. De basis is investeren in een positieve bedrijfscultuur.
Het kan de bezoeker niet ontgaan. Bij de receptie van de ontvangsthal van installatiebedrijf VANDERLAAN staat een gebogen muur met portretten van alle medewerkers. Op elk portret staan naam èn datum van indiensttreding van de betreffende medewerker en bij de meeste portretten prijken een of meer sterren in de rechter bovenhoek. Onze ‘wall of fame’, zoals Colin van der Laan het trots noemt. De trots zit hem, legt hij uit, vooral in de sterren, die een classificatie blijken te zijn: bij 10 jaar in dienst één ster, bij 20 jaar volgt een tweede ster enzovoorts.
De centrale plek van de portretten in de ontvangsthal laat goed zien waar het bij het 83-jarige familiebedrijf allemaal om draait. ‘Het team staat voorop,’ zegt Colin. ‘Werkplezier is een speerpunt in onze bedrijfsvoering, geld verdienen is dan een logisch gevolg.’ Dat die aanpak z’n vruchten afwerpt in de vorm van gering personeelsverloop mag blijken uit het feit dat het merendeel van de portretten meer sterren heeft en een select clubje zelfs vier sterren.
Werkplezier gaat volgens Colin over persoonlijke aandacht en waardering voor de individuele medewerker. ‘Maar bijvoorbeeld ook dat je zorgt dat iedere medewerker op de juiste plek zit. In deze sector is het gebruikelijk dat je begint als monteur, doorgroeit naar hoofdmonteur en na verloop van tijd aan de slag gaat als projectleider. Prima als dat past, maar sommige mensen werken liever met hun handen. Die worden niet gelukkig op kantoor. Dat wil dus zeggen dat er bewust wordt gekeken naar de ‘intrinsieke motivatie’ van de individuele werknemer.’
Belangrijk is volgens Colin ook dat het hele team van VANDERLAAN zoveel mogelijk bij de bedrijfsvoering wordt betrokken. ‘Twee keer per jaar sta ik in de kantine voor de troepen; met Kerst en voor de bouwvak. Dan vertel ik over nieuwe projecten en nieuwe ontwikkelingen, maar wat ik benadruk zijn de herhaalopdrachten. Nieuwe orders binnenhalen is een kunstje. Maar waar ik echt trots op ben, zijn de herhaalopdrachten. De opdrachtgever die tevreden is en besluit opnieuw met ons in zee te gaan. Als dat lukt is dat een compliment voor het hele team.’
Hoe eenvoudig het ook klinkt, het is geen model dat je zomaar kunt kopiëren. ‘Je praat hier echt over bedrijfscultuur. Die cultuur is verbonden met het familiebedrijf en is gebaseerd op basisprincipes. Welke dat zijn? Het begint bij fatsoen. Wil je snel geld verdienen, dan werkt dit niet voor jou. Onze monteurs rijden in nette auto’s, krijgen prima betaald en gaan op pad met goed gereedschap. Dat maakt dat we niet de goedkoopste zijn in de markt. Maar onze klanten voelen zich daar wel bij. Het draait om relaties. Met klanten, met leveranciers en met werknemers. Daarom zetten we kwaliteit boven kwantiteit en is bij ons het team belangrijker dan het individu.’
Het resultaat is dat de achterdeur bij VANDERLAAN goed dicht is. Colin kan zich niet herinneren wanneer voor het laatst een monteur is opgestapt. En die paar keer dat mensen een overstap wilden maken, had hij daar een beroerde week van. ‘Geld is nooit de echte reden waarom iemand vertrekt,’ zegt hij stellig. ‘Ik zoek de oorzaak altijd bij mezelf. Want ik heb die medewerker blijkbaar niet geboden wat hij of zij wilde; een andere carrière of meer aandacht.’
Menselijke maat
Persoonlijke betrokkenheid is kenmerkend voor de directeur van familiebedrijf VANDERLAAN, die alle medewerkers bij naam kent en het vanzelfsprekend vindt om bij de geboorte van een kind van een van zijn medewerkers op kraamvisite te gaan. Hoe gaat hij ervoor zorgen dat de bedrijfscultuur intact blijft nu VANDERLAAN onlangs Beerepoot Automatisering in Hoorn heeft overgenomen? Met de overname zullen er een kleine vijftig nieuwe medewerkers bijkomen.
Colin geeft toe dat het een uitdaging is, maar heeft er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. ‘Momenteel werken we aan een meerjarenplan, waarin we ook de cultuur meenemen. Onderdeel is dat we de organisaties dichter bij elkaar gaan brengen. Zo hebben we het bedrijfspand hiernaast aangekocht, zodat ik makkelijker in beide organisaties aanwezig kan zijn. Elementen zoals een vaste update op vrijdagmiddag en het organiseren van leuke bijeenkomsten met nieuwe klanten, gaan we ook bij Beerepoot invoeren. Dat vind ik ook het mooie van ondernemen: we gaan bouwen aan een groep en moeten de mensen meenemen in onze toekomstplannen.’
Colin van der Laan (42) is de derde generatie aan het roer van het West-Friese familiebedrijf VANDERLAAN in Zwaag, dat in 1941 als dorpssmederij begon en uitgroeide tot achtereenvolgens elektrawinkel en elektrisch installatiebedrijf. In 2019 werd het bedrijf uitgeroepen tot Beste Onderneming van Noord-Holland. De broers Colin en Dennis zijn sinds 2007 samen 50/50 eigenaar, met Colin als enige directievoerder.
—–
ONHN interviewt ondernemers in de regio Noord-Holland Noord. Hoe gaan ze om met de veranderende wereld en zetten in op duurzaamheid, arbeidsmarkt en digitalisering. Kijk hier voor meer informatie.
Projectleider Human Capital
Jeanine is jouw contact voor arbeidsmarkt en personeel. Neem contact op om te bespreken wat jij nodig hebt voor jouw bedrijf. Samen kijken we naar de beste regelingen en partners om mee samen te werken.