25-03-2025

‘Als klein dierenpark doen we best bijzondere dingen’

Al negen keer werd Dierenpark Hoenderdaell in Anna Paulowna door de ANWB uitgeroepen tot ‘leukste familie-uitje van Noord-Holland. ‘Helaas komt die tiende keer er niet’, aldus directeur Robert Kruijff. ‘Niet omdat we niet meer leuk zijn, maar omdat de verkiezing is gestopt. Afgelopen jaar bezochten 304.000 mensen ons park en we groeien nog steeds.’

Toen Robert samen met zijn vrouw in 2008 de deuren van het park openden voor publiek, was het eigenlijk meer een uit de hand gelopen familie hobby. ‘Ooit kocht mijn vader hier een stuk grond en plantte er 110.000 bomen’, vertelt Robert. ‘Het was zijn manier om iets moois – een groot bos – achter te laten in een wereld waarin alles vergankelijk is. In 2005 vroeg de gemeente of we dit niet voor publiek wilden opstellen in een soort van landgoedregeling. Het werd het begin van Landgoed Hoenderdaell.’

Van beren tot bruinvissen
Inmiddels is Dierenpark Hoenderdaell onderdeel van het landgoed en uitgegroeid tot het op één na grootste dierenpark van Nederland. ‘Bij ons draait alles om de dieren. We hebben met z’n allen ontzettend veel plezier in het werk wat we doen. Dat voelen mensen. We vangen veel dieren op; van beren tot tijgers en van ara’s tot bruinvissen. Dat doen we met een team van zo’n 50 mensen. Inclusief de mensen van Stichting Leeuw en SOS Dolfijn; beide onderdeel van het park. Daarnaast krijgen we hulp van ruim honderd enthousiaste vrijwilligers. En via beroepsopleider Vonk uit Alkmaar lopen er dagelijks zo’n 20 tot 30 studenten rond die hier praktijkonderwijs krijgen in bijvoorbeeld snoeien en groenonderhoud.’

Mensen werken graag bij ons
Problemen om medewerkers aan te trekken zijn er niet. Robert: ‘Het is zo’n prachtige werkplek. Ons park onderscheidt zich ook echt van andere dierenparken. Vooral omdat we veel dieren opvangen. Zo vangt SOS Dolfijn bijvoorbeeld bruinvissen op en brengt ze terug naar zee. En samen met Stichting Leeuw en het Wereld Natuur Fonds was er afgelopen jaar een bijzonder project, waarbij twee Siberische tijgers naar Kazachstan zijn gebracht. Het doel is dat ze welpen krijgen die in het wild worden vrijgelaten. In Kazachstan zijn deze tijgers al 70 jaar uitgestorven en zo dragen we bij aan het herstel van de tijgerpopulatie. Als klein park doen we dus best bijzondere dingen, waardoor mensen graag bij ons werken. In onze horeca werken onze medewerkers alleen overdag, in weekenden en tijdens vakanties. Daar zijn altijd genoeg jonge mensen voor te vinden. ’s Avonds kunnen ze nog gewoon op stap.’

‘We hebben 700 zonnepanelen op het dak die ons overdag van stroom voorzien’

Eigen stroom opwekken
Spelen de uitdagingen zoals verduurzaming en digitalisering ook in het dierenpark? ‘Op zich zijn we een heel duurzaam park’, vertelt Robert. ‘Vanaf het begin wilde mijn vader al van het gas af en z’n eigen stroom opwekken. Sinds 2005 zijn we bezig met warmtepompen op aardwarmte. Daarnaast hebben we 700 zonnepanelen die ons overdag van stroom voorzien. We scheiden ons afval, rijden op het terrein met elektrische golfkarretjes en alles is hier duurzaam gebouwd volgens de hoogste normen. Wat digitalisering betreft heb ik nog wel wat wensen. Ons entreesysteem is wel digitaal, maar de ontwikkelingen gaan zo snel dat het beter en efficiënter kan. Daar zijn we nu mee bezig, zodat onze jaarkaart straks bijvoorbeeld in een wallet op de telefoon kan. Er komen dan ook poortjes voor de jaarkaarten. Ook gaan we in het najaar de horecapunten uitbouwen. Er komen bestelzuilen die we inzetten op piekdagen; dat gaat de doorstroom een stuk sneller maken.’

Mooie waarderingscijfers
Valt er dan nog wat de wensen voor het dierenpark? ‘Ach ja, die zijn er altijd. We willen zoveel mogelijk mensen tevreden stellen. Van het begin af aan volgden we altijd goed alle recensies. Klaagden ze over hobbelige paden of te weinig wc’s, dan pakten we dat op. Zo hebben we het vorig jaar ook geprobeerd met vegan eten. Maar einde dag moesten we dan heel veel weggooien. Zonde. We proberen altijd heel goed naar de mensen te luisteren en volgen de maatschappelijke ontwikkelingen. Toch kun je het met een hoog servicelevel nu eenmaal niet iedereen het naar de zin maken. Maar met een waarderingscijfer op Google van 4,7 op een schaal van 1 tot 5 – het hoogste van alle dierenparken in Nederland – zijn we met z’n allen ontzettend trots!’