20-10-2025

‘Nooit kunnen dromen van zo’n succesvol museum’

Van penningmeester naar museumdirecteur. Lars Rustenburg (30) uit Medemblik deed het. De afgelopen tien jaar tijd stak hij al z’n know how en energie in het Oorlogsmuseum in zijn woonplaats. ‘We zijn ontzettend hard gegroeid. Zowel qua vierkante meters, bezoekers en vrijwilligers. Een prachtige team- én familieprestatie.’ Over die groei en de lessen die hij onderweg leerde, vertelt Lars meer tijdens het ONHN OndernemersCafé op 6 november 2025.

Toen zijn ouders Robin en Sietske in 2014 in Medemblik de Stichting Educatief W.O. II Centrum Medemblik oprichtten en Lars ‘noodgedwongen’ penningmeester werd – er waren drie mensen nodig voor de oprichting – had hij nooit kunnen dromen dat er een paar jaar later een professioneel en succesvol museum zou staan. ‘Zo rond hun vijftigste kwamen mijn ouders in een fase dat ze iets terug wilden doen voor de maatschappij. Iets wat er echt toe doet. Dat werd de Stichting, nu bekend als Oorlogsmuseum Medemblik. Dat klinkt een stuk breder dan de originele naam toch. Zeker marketingtechnisch!’

Familiestichting vol passie
Het museum is een heuse familiestichting, want ook zus Heidi en echtgenote Janita helpen mee. Lars: ‘Ook mijn ouders zijn nog steeds betrokken. Mooi om dit zo met z’n allen vanuit een passie te doen. In 2017 openden we de deuren van het museum officieel. Met een nagebouwd jaren’40 dorpje vol lokale W.O.II verhalen en een interactief lespakket voor basisschoolleerlingen van groep 6,7 en 8 waren we er klaar voor. Dat concept sloeg zo goed aan, dat al snel ouders van kinderen en vele andere belangstellenden aan de deur stonden. Of ze een rondleiding konden krijgen? Inmiddels bieden we interactieve rondleidingen aan, een Experience Tour – die vaak vergeleken wordt met een escape room – rondritten met legertrucks, een monumententour en zelfs een heuse W.O II Peddelmissie op het water.’

Nodige groei
pijn De missie van de familie Rustenburg om leerlingen en bezoekers bewust na te laten denken over hun keuzes en de gevolgen die dit met zich meebrengt, is van alle tijden. ‘Dat we zo hard zijn gegroeid, laat wel zien dan ons museumconcept aanslaat en bovendien actueler is dan ooit. Ons vaste team bestaat inmiddels uit ruim 9 fte’s, het vrijwilligersteam groeide in vijf jaar van 8 naar ruim 100 enthousiastelingen en waar we begonnen op 225m2 museumruimte zitten we nu op 3.000 m2. Dat brengt natuurlijk ook wel de nodige groeipijn met zich mee. We zijn best kwetsbaar met zoveel vrijwilligers die we heel hard nodig hebben. Maar de groep is zo enthousiast en betrokken. Daar doen we veel voor. Zonder hen zijn we immers niets!’

Ondernemen in het bloed
Nieuwe doelgroepen, nieuwe exposities en concepten, nieuwe samenwerkingsverbanden, volop verduurzamen, het buurpand aangekocht voor uitbreiding, vrijwilligers-inloopavonden, digitaliseringsslag, ruim 30.000 bezoekers per jaar; het cultureel ondernemen zit Lars in het bloed. ‘Toen ik commerciële en bedrijfseconomie economie studeerde in Amsterdam had ik nooit gedacht aan een carrière in het museum. Mijn penningmeesterschap begon als vrijwilligerswerk. Maar alles valt zo goed samen, ik kan hier helemaal mijn ei kwijt. Natuurlijk is het af en toe zwaar, zeker in de coronaperiode met alle lockdowns. Ineens vielen er 107 ingeplande basisschoolbezoeken weg, net als vele bedrijfsuitjes en familiedagen. Maar tegelijkertijd kregen we tijd en ruimte om vooruit te kijken en een professionaliseringslag te maken. In het masterplan dat toen is ontstaan, staan nog flink wat plannen voor de toekomst. Ideeën genoeg!’

Kom naar het Ondernemerscafé
Benieuwd naar de ondernemersdrift van Lars en zijn team? Wat de grootste uitdagingen zijn van sociaal-cultureel ondernemen en waarom samenwerken zo belangrijk is? Kom dan op 6 november naar het ONHN Ondernemerscafé in het Oorlogsmuseum Medemblik. Bewonder het museum, laat je enthousiasmeren door Lars en ontmoet collega-ondernemers uit de regio. Het belooft een bijzondere middag te worden.