17-12-2025

Maak kennis met de drie NHN deelnemers aan het Go!NH Scaling Readiness programma

Het Go!-NH programma is officieel van start! Dit jaar doen drie ambitieuze ondernemingen uit Noord-Holland Noord mee aan het Scaling Readiness Programma. De deelnemers volgen inspirerende masterclasses, ontvangen intensieve 1-op-1 coaching en krijgen toegang tot een brede expertpool. Zo worden zij optimaal voorbereid om verantwoord op te schalen. ONHN is trots om één van de partners te zijn binnen dit programma. In dit artikel zetten we de drie NHN deelnemers in de spotlight, te beginnen met Blue Ox in Opmeer.

Dit artikel wordt maandelijks geupdate.

Marc Geerlings – Blue Ox

Bij Blue Ox draait alles om ruimte maken. Ruimte om te wonen, werken en leven, met respect voor mens, milieu en toekomst. “Duurzaamheid is voor ons geen afvinklijstje, maar een continu proces,” zegt Marc Geerlings, algemeen manager van Blue Ox in Opmeer. “We werken aan slimme oplossingen zoals solar carports met energieopslag, waarmee bedrijven minder afhankelijk worden van het overbelaste stroomnet.”

Ketens die werken

De solar carports vormen het zichtbare deel van de oplossing. Maar daarachter schuilt een geïntegreerde aanpak waarbij opwek via zon, energieopslag in batterijen en slimme sturing via EMS-systemen (energy management systems) naadloos samenwerken. “Daar zit onze meerwaarde,” legt Marc uit. “We zijn goed in het bouwen van constructies, maar we brengen ook de juiste mensen bij elkaar, zoals installateurs, dataspecialisten, batterijspecialisten. Zo bouwen we ketens die werken.”

Blue Ox is ontstaan vanuit Danenberg Shop, met een duidelijke heroriëntatie op de zakelijke markt. De nieuwe naam en positionering kwamen niet uit de lucht vallen. “‘Blue’ staat voor lucht, natuur, duurzaamheid (ook elektrische mobiliteit) en ‘Ox’, de os, staat voor robuust, krachtig en nuchter. Maar ook voor zuurstof, oxygen. Het is een naam met lagen. Net als onze aanpak.”

Koers aanscherpen

Die aanpak leverde al veel ideeën en kansen op, maar het GO!-NH Scaling Readiness-programma bleek cruciaal om de koers verder aan te scherpen. “We hadden zó veel ideeën dat het bijna verlammend werd. Je kunt niet alles tegelijk. Bij GO!-NH worden we echt teruggefloten door sterke coaches die ons hielpen om te focussen. Soms frustrerend, maar altijd terecht.”

Het traject levert meer op dan alleen strategische richting. “Je ontmoet ondernemers uit andere sectoren die toch met dezelfde vragen rondlopen. Iedereen is intrinsiek gemotiveerd om iets bij te dragen. Er zit een enorme broederschap in zo’n groep. Alsof je even terug naar school gaat, met mensen die écht ergens voor gaan.”

Gedeeld eigenaarschap

Dat gevoel van gedeeld eigenaarschap is precies waar Blue Ox naar op zoek is. Niet alleen in het netwerk, maar ook bij klanten. “We richten ons op bedrijven die snappen wat er speelt. Die niet alleen iets willen omdat het moet, maar omdat ze het belang ervan zien. Dan heb je een veel sterkere samenwerking.”

Blue Ox werkt inmiddels samen met verschillende gemeenten en regionale partners aan projecten waarin solar carports, netontlasting en verduurzaming samenkomen. “Verduurzamen is voor ons nooit het doel op zich,” benadrukt Marc. “We willen bijdragen aan oplossingen die werken en die vooral samenwerken.”