12-12-2024

‘Betrek alle medewerkers bij uitdagingen en bereik meer’

Bij Turien & Co uit Alkmaar draait alles om schadeverzekeringen. Van autoverzekeringen tot kunst en van exclusieve vakantiehuizen tot cyberverzekeringen. ‘Een interessante markt met de nodige uitdagingen én kansen’, aldus financieel directeur Femke Bakker. ‘Door alle medewerkers daarbij te betrekken, bereik je zoveel meer.’

Een uitdagende arbeidsmarkt, snelle digitale ontwikkelingen, duurzamer ondernemen; het raakt Turien allemaal. ‘Kansrijke ontwikkelingen die we samen oppakken. Ook al zijn we inmiddels met zo’n 350 medewerkers, het voelt als een familiebedrijf waar de cultuur zich kenmerkt door betrokkenheid. Wij zetten ook sterk in op werkplezier en sociaal beleid. Dat werpt zijn vruchten af. In deze uitdagende arbeidsmarkt zijn we goed in staat collega’s aan te trekken en te behouden. Van de nieuwe instroom is één op de drie mensen een bekende van iemand die hier al werkt!’

Met jonge collega’s rond de tafel
Voor Turien zijn drie strategische pijlers het belangrijkst: rendement, klanttevredenheid en werkplezier. Femke: ‘Luisteren naar wat collega’s nodig hebben, hoe we ze kunnen motiveren en blijvend laten ontwikkelen is voor ons ontzettend belangrijk. Omdat onze branche aardig vergrijst, doen we er veel aan om jonge mensen binnen te halen en te houden. Deze generatie heeft andere behoeftes, een snellere leercurve, wil sneller uitgedaagd worden en met het werk impact maken. Zelf organiseerden wij vorig jaar een rondetafelgesprek met al onze collega’s jonger dan 30 jaar om hun behoeftes te peilen. Er volgden goede gesprekken over onderwerpen als studieschuld en werk-privé balans en of wij daarin iets kunnen betekenen. Heel waardevol.’

‘Sowieso proberen we uitdagingen zoveel mogelijk van binnenuit de organisatie op te pakken. Eén en één wordt echt drie als je het wat meer holistisch bekijkt. De tijd dat alles van hogerhand bedacht werd, is niet meer. Aan 350 mensen met ideeën heb je veel meer dan drie mensen in de directie. Door medewerkers een uitdaging te geven op een thema dat zij interessant vinden bereik je samen meer. Ik ben er trots op hoe we dat met elkaar doen.’

Meedoen met de grote jongens
Femke: ‘Zo kwam er vorig jaar een werkgroep AI, nadat we intern eerst checkten wie daar affiniteit mee had en mee wilde werken. Daar kwam een roadmap uit voort met voorbeelden van problemen die we met AI-tooling kunnen oplossen. AI-ontwikkelingen gaan momenteel razendsnel. Voorheen bracht dit alleen grote organisaties verder. Maar tegenwoordig kun je óók als mkb makkelijker meedoen met de grote jongens. Zo was een chatbot voorheen super complex; daar had je ingewikkelde IT-oplossingen voor nodig. Met AI is het inmiddels veel minder kostbaar. Die kansen moet je pakken.’

‘Zo bouwden wij al een AI-tooling die pdf’s kan lezen en waarmee we nu veel meer informatie – die anders verloren ging – kunnen vastleggen en gebruiken. Hierdoor kunnen we risico’s beter inschatten en tariferen. Door deze ontwikkeling wordt bepaald handwerk van collega’s geautomatiseerd. Uiteraard moet je de betreffende collega’s daar tijdig in meenemen; kijken naar mogelijkheden voor ander werk binnen de organisatie en hen ruimte geven voor ontwikkeling. Zo vormen veranderingen een mooie nieuwe kans en kunnen wij waardevolle collega’s effectief blijven inzetten.’

Klaar voor CSRD-regeling
‘Duurzame verzekeringen, beleggingen, relaties en bedrijfsvoering; alle vier zijn voor ons belangrijk, vertelt Femke. ‘Het zit in ons DNA. Ons duurzaamheidbeleid richt zich onder andere op onze dienstverlening, producten en duurzaam schadeherstel. We hebben dan ook als eerste schadeverzekeraar een duurzame verzekeringslijn ontwikkeld. Zo kun je als er iets stuk is, dat duurzaam laten herstellen of vervangen. Op dat gebied is er steeds meer ontwikkeling.’

‘Al een aantal jaren brengen we een duurzaamheidsverslag uit en zijn er diverse stappen gezet ter voorbereiding op de Europese CSRD-wetgeving. Want ook al hoef je wettelijk gezien als mkb-bedrijf nog niet aan die regels te voldoen, je zit wel in een keten. De CSRD-standaarden verplichten bedrijven om een holistische kijk op duurzaamheid te ontwikkelen en erover te publiceren. Bijzonder hierbij is – in tegensteling tot je financiële verslaggeving – je nu heel concreet benoemt wat jouw duurzaamheidsdoelstellingen zijn. Doelstellingen die impact hebben op jouw keten. Door er samen over te sparren zorg je voor meer betrokkenheid en draagvlak op die relevante thema’s. Alleen maar goed, want samen moeten we het doen.’

———————–

ONHN interviewt ondernemers, onderwijs en overheid in de regio Noord-Holland Noord. Hoe gaan ze om met de veranderende wereld en zetten ze in op duurzaamheid, arbeidsmarkt en digitalisering.