01-09-2025

‘Onze grootste uitdaging? Het bouwen van een padel-platform’

Dat padel één van de snelst groeiende sporten van ons land is, merkt ook Tymo Berger (27) uit Alkmaar. Zijn padelschool Potjepadel groeit snel en op 19 september gaan de deuren in de kaasstad officieel open van padelhal Una Mas Padel. ‘Nu nog een goed werkend padel platform, zodat we onze groei kunnen doorzetten.’

Groep van 50 trainers
Een keuze die hem geen windeieren legde. ‘Inmiddels hebben we een netwerk opgebouwd van zo’n 50 padeltrainers en die groep groeit gestaag door. Wij sluiten als Potjepadel contracten af met verenigingen en commerciële centra. Vervolgens kunnen hun leden of mensen die een baan huren, bij ons lessen nemen. We zorgen ervoor dat we altijd de juiste trainer op het juiste niveau kunnen leveren en dat hun kwaliteit op peil is. Inmiddels is er een mooie community ontstaan van trainers. Eens in de zoveel tijd komen we bij elkaar. We trainen dan bijvoorbeeld in het buitenland, spelen toernooien samen, maar drinken ook gezellig een biertje. Zo pakken we ook gelijk een stukje teambuilding mee. Inmiddels voelt het als een hechte padelfamilie, waar andere trainers graag bij willen horen.’

Digitaal platform een must
Grootste uitdaging momenteel is het bouwen van een padelplatform. ‘Onze eerste ontwikkelpoging door een externe partij mislukte. Een flinke domper als startende ondernemer. Toch is digitalisering een must. In de padelwereld gaat nog veel via Excel en losse inschrijfformulieren. Dat kost veel tijd: spelers koppelen aan elkaar, rekening houden met niveau, beschikbaarheid, trainers… Het is eindeloos schakelen. We zien een platform als dé oplossing om de sport te professionaliseren en efficiënter te maken. Daarom werken we nu opnieuw aan een eigen platform, meer in-house en met betere partners. Als dat slaagt, kan elke padel- en tennisschool er profijt van hebben.’

Inzetten op marketing
‘Wat er ook gaande is, is dat padel zich tot nu toe zelf promootte. De sport groeide door mond-tot-mondreclame. Maar stel dat die spontane groei stagneert, dan moeten wij als ondernemers zorgen dat de sport aantrekkelijk blijft. Dat betekent: meer inzetten op marketing, beleving en community. Dat is een uitdaging, maar ook een kans. En de aanloop naar de officiële opening van de hal in Alkmaar was ook best uitdagend. We mochten starten zonder vergunning; dat zou zeker goed komen volgens de gemeente. De hal was smerig, dus begonnen we met het schoon bezemen van zo’n 2500 m2. Daarna bouwden we de banen en begonnen we met het spelen op twee daarvan. Konden we mooi checken in de omgeving hoe het zat met eventuele geluidsoverlast. Klachten waren er niet en gelukkig kwam na weken ook eindelijk de vergunning. Dus op 19 september gaan de deuren eindelijk officieel open!’

Hoewel groeien met de padelschool afgelopen jaar de doelstelling was, loopt het soms anders. ‘Er kwam een hal, app en YouTube-kanaal bij. Voor het komende jaar willen we dus vooral het platform werkend krijgen. Daarnaast willen we groeien met onze app en socials. Met de app willen we dat mensen overal, of je nou in de trein zit of thuis op de bank, iets kunnen leren over padel. Dat is onze ambitie: padel toegankelijk maken, waar en wanneer je maar wilt. Zo bouwen we lekker door aan de padel-community.’

Op 10 september ben je welkom bij Potjepadel in Alkmaar voor het ONHN OndernemersCafé. Daar vertelt Tymo Berger hoe hij zijn ondernemerschap verder vormgeeft, aantrekkelijk blijft als werkgever en inspeelt op de markt van vandaag en morgen. Er is volop gelegenheid om vragen te stellen, met andere ondernemers in gesprek te gaan en het bedrijf van binnen te bekijken. Meld je hier aan voor het ONHN OndernemersCafé: https://onhn.nl/events/onhn-ondernemerscafe-4-potjepadel/