Investeren in nieuwe, duurzame veerboten, meer stroom gebruiken, een interessante werkgever blijven, nieuwe medewerkers aantrekken, de komst van twee nieuwe veerhavens; zomaar wat uitdagingen waar Mario Prak als algemeen directeur van TESO – de veerdienst tussen Den Helder en Texel – mee te maken heeft. ‘De wereld waarin we acteren is momenteel super dynamisch.’
Dat Mario Prak (65) van een uitdaging houdt blijkt wel uit zijn carrière, waar het altijd draaide om schepen en/of de zee. Bijna twee jaar zit hij nu op Texel, waar hij sturing geeft aan de TESO-veerdienst. Het eilandleven past hem blijkbaar goed. Eerder was Prak onder andere al werkzaam op Sint Maarten en Saba. ‘Op Sint Maarten begeleidden we een wreck removal; het bergen van de door storm Irma vergaande scheepswrakken. Op Saba was ik projectleider van de bouw van een nieuwe haven. Het is mooi om nu weer terug te zijn in de regio waar ik opgroeide.’
Interessante werkgever
Als algemeen directeur is Mario onder andere verantwoordelijk voor het HR-beleid. ‘Om nieuwe mensen aan ons binden moesten we het anders aanvliegen. We stoften onze werving flink af en kozen voor de digitale inzet. We zijn een prachtig bedrijf met een goede CAO en dat mogen we best wat meer uitdragen. Dus geen advertenties meer in de dagbladen, maar filmpjes waarin we laten zien wat een functie inhoudt en hoe leuk het is om hier te werken. Die zie je dan terug op de website en social media. Dat werkt goed. In de winter zijn we met ongeveer 150 man, maar zomers komen daar zeker 50 bij. Waar we in onze werving ook meer op in gaan zetten, is het aanbieden van tijdelijke huisvesting op het eiland. Zo kunnen mensen kijken of het bevalt om bijvoorbeeld met hun gezin hier te wonen. Daar willen we meer in gaan faciliteren.’
Robots en zonnepanelen
Doordat de veerboten dagelijks door werelderfgoed varen, staat duurzaamheid hoog in het vaandel bij de vervoerder. Variërend van het gebruik van 700 m2 zonnepanelen op het bovendek van veerboot Texelstroom tot milieuvriendelijke afmeersystemen en brandstoffen als HVO20. Door de zonnepanelen bespaart TESO jaarlijks 41.500 liter diesel. Wanneer de boten ’s nachts niet varen en wel stroom nodig hebben, gebruiken ze groene walstroom in plaats van een dieselgenerator. Bijzonder is ook het afmeersysteem waarbij robots de veerboot met zuignappen op z’n plaats houdt in de haven. Daardoor kan tijdens het laden en lossen de voortstuwing uit; dat bespaart maandelijkse zo’n 10.000 liter brandstof.
Mario: “Wat we graag willen – en waar we ook mee bezig zijn – is dat onze toekomstige veerboot volledig elektrisch kan varen. Uitgerust met accu’s die we dan in de haven kunnen opladen. Onze nieuwste veerboot Texelstroom is uitgelegd om op CNG gas in plaats van diesel te varen, maar dat loopt nog niet helemaal lekker. Daarom zijn we ook aan het kijken of de Texelstroom versneld elektrisch kan varen. De accu’s zijn gedeeltelijk al aan boord, nu de oplaadpunten nog.’
Twee nieuwe veerhavens
Als grootste uitdagingen in de komende jaren noemt Mario de bouw van de nieuwe veerhavens en die van de nieuwe veerboot. ‘De huidige havens lopen aan het einde van hun levensduur. De planning is dat Rijkswaterstaat in 2030 klaar moet zijn met beide. Het conceptontwerp en de voorkeurkeuze zijn binnenkort klaar, maar het is heel traject tot 2030 met vele uitdagingen. Voor het ontwerp van de nieuwe veerboot zitten we nog in de brainstormfase. Er zijn nog zoveel vragen. Maken we ‘m volledig elektrisch? Hoe varen we als er geen stroom voorhanden is? En op welke type motoren en brandstof? Ook de grootte van de boot is een issue. Want blijft de toeristenstroom groeien in de toekomst? Het zou best wel eens kunnen dat de schouders van het hoogseizoen breder worden. Dat het bijvoorbeeld van maart tot en met oktober loopt. Voordat er gebouwd gaat worden, wil je alle feiten op tafel hebben. Wij bouwen die boot immers voor de komende 25 jaar en dat betekent dat we moeten anticiperen op wat de toekomst ons brengt. Op die dynamische wereld moeten we blijven acteren.’
foto: Stefan Krofft
> DEEL DEZE PAGINA
Duurzaamheid
Arbeidsmarkt
Digitalisering
Bedrijventerreinen
Overzicht
NHN Ondernemers
Netwerken
Samenwerking
Projecten
Nieuws
Succesverhalen
Kennis
Sectoren
Agri & Food
Energie
Service
Ik wil mijn idee verder brengen
Ik wil financiering voor
innovatie en groei
Ik wil mijn bedrijf verduurzamen
Ik wil talent aantrekken en
leren & ontwikkelen
Ik wil meer weten over bedrijfslocaties
Ik wil internationaal zaken doen
Over ONHN
In het kort ONHN
Netwerk ONHN
Wij zijn ONHN
Werken bij ONHN