14-10-2025

Van 16 uur per dag naar 16 uur per week

Stel je voor: je begint in 2005 als creatieve eenpitter. Twintig jaar later heb je een full-service bureau met 60 werknemers dat naadloos overloopt in een social hub, die weer overloopt in een horecazaak. Het overkwam Tom Hes. Of nou ja, ‘overkwam’: er waren ook werkdagen van 16 uur. Maar nu niet meer. Tijdens de ONHN Ondernemers Expeditie laat Hes zien hoe je als ondernemer groeit én gas terugneemt.

Een masterplan om een digitaal bureau over te laten vloeien in een ‘social hub ’met vergaderruimte en een horecagelegenheid is er nooit geweest, vertelt Hes. ‘  Het is ontstaan omdat we goed voor onze mensen wilden zorgen. We wilden elke dag een gezonde lunch, en een gezonde hap mee naar huis. Daarom wilden we een kok in dienst nemen. Maar dat plan werd steeds groter, waardoor we dachten: dan maken we er een horecazaak van.’ Naast de zorg voor zijn eigen mensen, probeert Hes ook nog wat te doen voor de maatschappij: ‘Via onze social hub geven we elke twee weken daghappen weg aan minder bedeelden.’

Ontwikkeling
In het digitale domein gaan de ontwikkelingen razendsnel. ‘Ik heb alles meegemaakt: de opkomst van online zichtbaarheid, social media platformen en nu AI. Je moet een early adopter zijn, anders ga je het niet redden’, zegt Hes. ‘Wij werken inmiddels al twee jaar met AI. In het begin dachten we ook even: oh shit. Maar AI is ook weer een tool zoals Excel ook gewoon een tool is. Toen Excel geïntroduceerd werd dachten we ook dat boekhouders werkloos zouden worden.’

Doelgroepen bereiken
Vroeger had je als bedrijf genoeg aan een website, maar dat is allang niet meer zo, zegt Hes. ‘Als je zoekt via Google, krijg je eerst een AI-samenvatting te zien, dus online vindbaar zijn verandert razendsnel. Er zijn nu zoveel manieren waarop je je doelgroep kunt bereiken. Om al die verandering en kennis te kunnen bijhouden en daarmee onze klanten te bedienen, gaat niet meer als klein bureau. Daar heb je mensen voor nodig. We hebben nu zo’n 60 mensen in dienst, en nog een aantal freelancers in onze flexibele schil. Die mensen werken in teams aan strategie, concept, design, (content)creatie en development.’

Helicopter view
De groei van creatieve eenpitter naar manager van een bedrijf met tientallen managers verandert je leven. ‘Ik heb alles meegemaakt: de groeistuipen, de verhuizingen, het vertrek van de grootste klant. Ik heb werkdagen van 16 uur gedraaid. Je moet ervoor waken dat je niet gevangen raakt in je eigen onderneming: als je keihard werkt aan een project, moet je je helikopter view niet verliezen.’

Tweedaagse werkweek
De dagen dat Hes de klok rond werkte, zijn voorbij. Inmiddels werkt hij nog maar twee dagen per week aan zijn digitale bureaugroep. De andere dagen worden ingevuld met andere ondernemingen en initiatieven. ‘Je moet jezelf afvragen wat je nou echt graag wil doen. Ik was op een gegeven moment alleen nog maar aan het managen. Dus ik heb een CEO aangesteld en sinds vijf jaar doe ik weer de dingen die ik leuk vind. Dit soort dingen moet je denk ik meemaken om het te begrijpen. Inmiddels is het voor mij gesneden koek, maar ik deel graag mijn kennis met anderen. Tijdens de ONHN Ondernemers Expeditie wil ik mensen te inspireren hoe je je werk als ondernemer leuk houdt voor je personeel en vooral ook jezelf.’