Home | ‘De regio NHN heeft een goed verhaal nodig richting Den Haag’
Op vrijdag 15 november vond de vierde editie plaats van de bestuurlijke bijeenkomst in het teken van regionale samenwerking. Zo’n 75 genodigden uit de werelden van overheid, onderwijs en bedrijfsleven gingen in bezoekerscentrum De Hoep in Castricum aan de slag om de samenwerking verder versterken. Noord-Holland Noord wil zich positioneren als trotse regio met een herkenbaar gezicht. Aan de hand van drie workshops werd inspiratie opgedaan en input opgehaald voor het vormgeven van de gezamenlijke lobby richting Den Haag. Een eerste aanzet hiertoe is gegeven met het schrijven van Het Verhaal van Noord-Holland Noord.
Na een welkom door Ben Tap, burgemeester van Castricum, nam Anja Schouten, burgemeester van Alkmaar en voorzitter van het IBAO (Integraal Bestuurlijk AfstemmingsOverleg), de gasten mee in waar we staan met de Regionale Samenwerking in Noord-Holland Noord. Twee heugelijke actualiteiten haalde ze daarbij aan. Ten eerste dat de Regio Deal Noord-Holland Noord nu echt kan starten, waardoor 65 miljoen euro voor beter leven, leren en werken in de regio beschikbaar komt. En ten tweede dat het Rijk meebetaalt aan het onderzoek naar knelpunten op de ring Alkmaar.
Esther Rommel, Gedeputeerde, vertelde over NOVEX (Nationale Omgevingsvisie Executiekracht). Onder regie van de overheid worden nieuwe wijken en stadsdelen gecreëerd waar mensen wonen, werken, leren en elkaar ontmoeten. Esther riep de aanwezige bestuurders op om met elkaar de komende maanden het ontwikkelperspectief vorm te geven.
Max Hermans, adviseur en voormalig lid Tweede Kamer, schetste het speelveld van MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) en benadrukte het belang van een eenduidige regionale presentatie. ‘Lobby is een vak dat je uitvoert met maatschappelijke coalities die werken aan zichtbaarheid Den Haag. Met een georganiseerde regio valt zaken te doen. Mona Keijzer is op zoek naar deals op het gebied van innovatie, werkgelegenheid, betaalbaarheid voor specifieke doelgroepen en regio’s die versnelling kunnen bieden. Organiseer u, maak snelheid en stel uzelf in staat om zo’n deal te sluiten.’
Na het plenaire deel ging de groep uiteen om te rouleren over drie verdiepende workshops:
De regio heeft niet alleen een mobiliteitsprobleem, ook op het gebied van wonen zouden we actiever kunnen zijn richting Den Haag. Daarvoor is het belangrijk dat we onze ‘branding’ op orde krijgen. Een voorbeeld is Brainport Eindhoven. NHN moet zich positioneren als trotse regio die optreedt als één gesprekspartner. ‘Het Verhaal van Noord-Holland Noord’ is hiertoe een eerste aanzet. Hoe we de lobby gaan organiseren, is een vraagstuk waarover de regio zich gaat buigen. De input uit de workshops zal helpen om dit verder vorm te geven.
Na de workshops werd de middag plenair afgesloten door Anja Schouten en Esther Rommel. Met de gasten brachten zij een toost uit op de stappen die we als regio hebben gezet èn aan het zetten zijn om de regionale samenwerking in Noord-Holland Noord verder te versterken. We zijn het met elkaar eens dat we elkaar keihard nodig hebben en dat het in het gezamenlijk belang van alle aanwezigen is om elkaar iets te gunnen en over de eigen grenzen heen te kijken.