Een bedrijfscultuur waar het vooral draait om de mensen, moet echt in je DNA zitten. Bij technisch bedrijf VANDERLAAN – familiebedrijf uit Zwaag – is dat een groot onderdeel van het succes. Directeur en mede-eigenaar Colin van der Laan: ‘Dat was bij mijn opa en vader al en is nu nog steeds zo. We doen er alles aan om mensen aan ons te binden.’
Dienstverlening, vertrouwen, tevreden klanten én blije werknemers; het zijn al ruim 80 jaar de ingrediënten voor succes. Colin van der Laan (46) is de derde generatie in het familiebedrijf en al twintig jaar directeur. ‘Een techneut ben ik niet, die core business laat ik graag aan anderen over. Zo kan ik me focussen op de beleidsvoering, cultuur, sfeer en onze toekomstvisie. Facetten die vaak onderbelicht raken of waar geen tijd voor wordt vrijgemaakt, maar wel ontzettend belangrijk zijn.’
Eigen ambassadeurs creëren
Colin benadrukt dat die focus het bedrijf ook echt maakt tot wie ze zijn. ‘Een bedrijfscultuur die mensen aanspreekt of juist niet. Onze identiteit is wat dat betreft heel duidelijk. Als je hier binnenkomt – of dat nu voor het eerst is of al dertig jaar lang – je voelt de gastvrijheid, warmte en dat je welkom bent. Tenminste, dat hoor ik vaak terug. Het is iets wat ik zelf heel vanzelfsprekend vind. Het zit in ons DNA.’
Bij VANDERLAAN is er veel aandacht voor interne marketing. ‘Dat is altijd al zo geweest. We weten allemaal hoe moeilijk het is om goed en technisch geschoolde collega’s te vinden. Dus doen wij ons stinkende best om mensen te behouden. Waar anderen vaak hun tijd, geld en aandacht besteden aan het werven van nieuwe mensen, ligt bij ons de nadruk veel meer op behoud. Zo bouwen we aan duurzame relaties en creëren we onze eigen ambassadeurs. Zij enthousiasmeren zo automatisch weer nieuwe mensen.’
Persoonlijke touch
Colin kent iedereen binnen het bedrijf bij naam. ‘Ik snap dat dit met onze grootte nog te doen is. Er werken hier 160 mensen. Juist dat persoonlijke vind ik mooi. Even onze jubilarissen in het zonnetje zetten – of je nu 5, 10 of 20 jaar in dienst bent. Een perfect moment om je waardering te tonen. Stilstaan bij verjaardagen of bij het ouderschap. En gaat het privé even lastig waardoor je wat meer vrije tijd nodig hebt, dan stellen we ons daarin coulant op. Als familiebedrijf bepalen we zelf hoe we de wedstrijd spelen.’
‘Naast die persoonlijke aandacht zijn we ook bewust bezig met focusgedrag en profielen. Het zorgt ervoor dat je echt doet wat je leuk vindt. Ieder mens heeft voorkeursgedrag. Je moet het alleen van elkaar weten om bepaalde reacties te begrijpen en om daar op in te kunnen spelen. Zo gaan we altijd opzoek naar wat het beste bij iemand past. Mijn werk is echt een mensen business. Dat vind ik ook een van de leukste dingen om mee aan de slag te gaan. Zorgen voor de juiste vibe en energieke teamgeest, zodat iedereen zich erkend, veilig en gerespecteerd voelt. Daar ga ik voor.’
Langdurige relaties in de regio
Toch is het ook voor Colin niet altijd makkelijk om iedereen aan boord te houden. ‘Mensen hebben tegenwoordig toegang tot veel alternatieven en zijn gemakkelijker te benaderen. Salarissen zijn heel transparant, net als bedrijfsinformatie. Als werkgever word je steeds meer uitgedaagd op wat jij je mensen kunt bieden. Dat gaat om veel meer dan salaris alleen. Een voorbeeld: door het toenemende fileprobleem, zorgen wij ervoor dat we ons werk in de buurt houden en altijd opzoek zijn naar langdurige relaties in de regio. Hierdoor zitten onze jongens veel minder uren in hun werkbus. Zelf vind ik dat een heel aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Je bent minder ver van huis en op tijd weer bij je gezin.’
‘Als werkgever moet je jezelf blijven verkopen; dat is door de jaren heen echt wel veranderd. De arrogantie om te denken dat je het beste team hebt, dat je mensen wel goed zitten én blijven, kun je je niet permitteren. De focus op interne marketing wordt dus steeds belangrijker.’
Colin is een van de sprekers tijdens ONHN Strategisch
ONHN Strategisch wordt gerealiseerd door ONHN en wordt mogelijk gemaakt door ST.AN
ONHN is de economische uitvoeringsorganisatie van 16 gemeenten in Noord-Holland Noord en de provincie Noord-Holland. ST.AN zet zich in voor een toekomstbestendige arbeidsmarkt. Vanuit ons innovatiefonds investeren we gericht in projecten die bijdragen aan duurzame werkgelegenheid, economische groei en sterk werkgeverschap. www.st-an.nl
Duurzaamheid
Arbeidsmarkt
Digitalisering
Bedrijventerreinen
Overzicht
NHN Ondernemers
Netwerken
Samenwerking
Projecten
Nieuws
Succesverhalen
Kennis
Sectoren
Agri & Food
Energie
Service
Ik wil mijn idee verder brengen
Ik wil financiering voor
innovatie en groei
Ik wil mijn bedrijf verduurzamen
Ik wil talent aantrekken en
leren & ontwikkelen
Ik wil meer weten over bedrijfslocaties
Ik wil internationaal zaken doen
Over ONHN
In het kort ONHN
Netwerk ONHN
Wij zijn ONHN
Werken bij ONHN