Home | ‘Samen de wereld gezonder en beter maken’
Koninklijke Vezet maakt alle gesneden groente en veel van het gesneden fruit voor Albert Heijn en Delhaize. Net als de (maaltijd)salades en pizza’s. Dagelijks verwerken de fabrieken in Warmenhuizen 1,5 miljoen kilo aan grondstoffen. ‘Met zo’n 900 collega’s en 700 flexibele krachten is het hier super dynamisch’, aldus HR-directeur Marit Besseling. ‘Hoewel de arbeidsmarkt enorm uitdagend is, pakken we die uitdaging goed op.’
Bij Koninklijke Vezet willen ze de omgeving, keten en maatschappij gezonder én groener achterlaten. Marit: ‘Een wereld waar gezond eten de norm is, met als inkoopmotto van zo dichtbij als mogelijk en zo ver als noodzakelijk. Dagelijks rijden vrachtwagens – soms zelfs tractoren – af en aan met kort houdbare grondstoffen die we meteen verwerken. Zo gaat alles zo vers mogelijk richting klant.’
Grondstoffen die volgens Marit ook meteen de grootste uitdaging vormen. ‘Dat komt voornamelijk door alle klimaatveranderingen. Te veel regen, te droog weer; het heeft allemaal invloed op wat er bij ons binnenkomt en wat er nodig is om het te verwerken. We kunnen niets lang opslaan, waardoor het steeds belangrijker wordt om – van teler tot klant – nóg meer te gaan samenwerken.’
Aantrekkelijke werkgever
Daarnaast is ook de huidige arbeidsmarkt een uitdaging. ‘Die is een stuk uitdagender dan een aantal jaar geleden en dit is nog maar het begin; veel oudere collega’s stoppen de komende jaren, terwijl de jongere generatie minder uren wil werken. Toch lukt het ons om talent aan te trekken en te behouden. Onze missie om de wereld gezonder en beter te maken is aansprekend. We merken dat mensen daar graag aan willen bijdragen. Ook het dynamische aspect en de hectiek maakt ons aantrekkelijk. Net als de wil om te groeien, innovatief en duurzaam te zijn. We willen daarnaast graag een lerende organisatie zijn, waarin onze medewerkers persoonlijk leiderschap tonen en met plezier werken. Samen verbeteren we ons continu en bouwen we aan een sterke organisatie.’
Eigen Academy
De aandacht voor medewerkers uit zich op allerlei manieren. ‘Van een actieve personeelsvereniging tot budgetcoach en van rouwbegeleiding tot in-huis-fysiotherapie. Ook hebben we een eigen Vezet-Academy. Daar haalden in de afgelopen 15 jaar zo’n 130 medewerkers hun Mbo-opleiding in de voeding en dit jaar gaat er weer een Mbo 1 en 2 Operator opleiding van start. Mooi dat alle cursisten direct praktijkervaring opdoen; alle opdrachten gebeuren bij ons op de werkplek. Wat ons ook helpt om continu te verbeteren, is de lean-methodiek. Via deze methode zoek collega’s samen naar mogelijkheden om processen te verbeteren. Hoewel collega’s vooraf vaak denken dat iets niet anders of beter kan, brengt lean verrassende inzichten en ontwikkelingen met zich mee. Die dan vol trots aan leidinggevenden en directie gepresenteerd wordt. Daar maken we altijd echt een feestje van!’
Steeds meer robots
Waar Vezet ook volop op inzet is innovatie, robotisering en duurzaamheid. ‘Wij kijken continue wat we kunnen verbeteren, automatiseren of robotiseren. Zo maken we bijvoorbeeld gebruik van visions; grondstoffen worden dan eerst in zijn geheel gesneden waarna de vision de niet goede delen eruit haalt. Voorheen was dit handwerk. En onze foodpicker-robots leggen bijvoorbeeld een zakje slasaus op de salade. Waar we ook naar kijken is of we de aanvoer van groente aan een lijn kunnen automatiseren. Zwaar werk dat dan door robots wordt gedaan, zodat de werknemer weer opgeleid worden om bijvoorbeeld de machine te besturen. Zo sla je twee vliegen in één klap.’
‘Wat de emissie uit onze eigen bedrijfsactiviteiten betreft, zijn we inmiddels nagenoeg CO2-neutraal. Ook daalden we de laatste jaren 50 procent in ons plasticgebruik door bijvoorbeeld dunnere folies en zakken in plaats van bakken te gebruiken. Binnenkort start onze samenwerking met een nieuw bedrijf dat PEF maakt; een volledig plantaardig en recyclebaar polymeer wat plastic vervangt dat van aardolie wordt gemaakt. Onze verpakkingen zijn sowieso steeds meer recyclebaar, onze trucks rijden op duurzame HVO-diesel, we zijn van het gas af, altijd bezig met waterbesparingsprojecten en ons dak ligt vol zonnepanelen. En aan de overkant verschijnt binnenkort een gloednieuwe, duurzame ‘fabriek van de toekomst’. Met daarin alle moderne machines die we maar kunnen vinden en zoveel mogelijk geautomatiseerd.’
Tip van Marit: ‘Om medewerkers aan je te binden is oprechte interesse en betrokkenheid key! Ook wij zijn daarin nog lang niet uitgeleerd; we blijven onszelf verbeteren. Stapje voor stapje word je zo een steeds sterkere organisatie.’
foto: Rens Harzing
———————–
ONHN interviewt ondernemers en onderwijs in de regio Noord-Holland Noord. Hoe gaan ze om met de veranderende wereld en zetten ze in op duurzaamheid, arbeidsmarkt en digitalisering?