Van de planeet Mars tot ziekenhuizen wereldwijd

Het hoofd van Martino Borgo, directeur van Futura Composites, staat nooit stil. Zijn bedrijf maakt uit composiet de belangrijkste onderdelen van MRI-scanners, onderdelen voor de F1 simulator van Ferrari, of zonnepaneel-armen voor de Galileo navigatie-satellieten. Als het maar uitdagend en specialistisch is. De Westfries met Italiaanse roots vindt het allemaal leuk en zou zich nooit willen specialiseren.

"Het materiaal composiet is perfect geschikt voor moderne toepassingen"

Martino Borgo, Directeur van Futura Composites

Futura Composites B.V. begon in 1968 als een van de eerste composietbedrijven in Nederland. Nog steeds ontwikkelt en fabriceert het bedrijf uit Heerhugowaard industriële componenten uit vezel versterkte kunststoffen, laat Martino zien. “We zijn gespecialiseerd in het ontwerpen en maken van componenten die worden toegepast in allerlei hightech apparatuur voor de ruimtevaart, petrochemie, de maritieme en transportsector en vooral de medische sector. Composiet is een materiaal dat perfect geschikt is voor moderne toepassingen. Door vezels en kunsthars samen te voegen krijg je namelijk een supersterk en stijf materiaal dat vormvast is, enorme trekkracht heeft en hitte en koude kan verdagen, zonder dat het van vorm en eigenschappen verandert. Daarom wordt het veel toegepast in hoogtechnologische sectoren.”

Componenten voor MRI-scanners

Al sinds de jaren tachtig maakt Futura composiet componenten voor MRI-scanners van onder andere Philips en Siemens, zoals de patiënten-tafel en de cilinder waarin de magneet zit. ,,Composiet is geschikt voor zulke magneten, want het geleidt geen stroom,” legt Martino uit. “MRI-systemen zijn ongelooflijk complex en verlangen absolutie precisie en betrouwbaarheid. Wij ontwerpen, ontwikkelen, maken en testen alle onderdelen zelf. En elk volgende onderdeel dat we maken, moet exact hetzelfde zijn als het voorgaande. Er mag geen enkel verschil zitten tussen het eerste en het duizendste exemplaar. Dankzij onze kennis uit de ruimtevaarttechnologie kunnen we die belofte waarmaken. Grote ondernemingen als Philips en Siemens zoeken een partner die meedenkt en mee ontwikkelt, kan voldoen aan de hoge kwaliteitseisen en zich houdt aan de afgesproken levertijden. Dat kunnen wij allemaal bieden.”

Vroegtijdig opsporen van kanker

Het is dan ook niet verwonderlijk dat Futura vooral de laatste jaren extreem hard groeit. “We hebben nu ongeveer 100 mensen in dienst, maar zijn op zoek naar minstens 25 mensen meer, zoals CNC draaiers en frezers, procesengineers en R&D engineers. Het zijn hectische tijden. De groei komt vooral uit de medische sector. Zo hebben we met Philips en het UMC Utrecht een MRI-scanner ontwikkeld, waarin mensen ook bestraald kunnen worden. De verwachting is dat deze zomer de eerste patiënten met uitgezaaide kanker hierin gescand kunnen worden. De MRI/PET brengt naast de anatomie van tumoren ook de stofwisseling ervan in beeld. Dit maakt het mogelijk om kleine beweeglijke uitzaaiingen met grote precisie te lokaliseren en nauwkeurig te bestralen. Ook maken we deel uit van een ontwikkelingsproject waarin onderzoekers een MRI/PET scanner willen gaan gebruiken voor de vroege opsporing van borstkanker.” 

EFRO-programma

Voor de ontwikkeling van zulke nieuwe componenten is veel geld nodig. Futura heeft binnen het EFRO-subsidieprogramma Kansen voor West twee van zulke projecten uitgevoerd, vertelt Martino. “Onze klant Siemens is de grootste speler op de MRI-markt. Wij hebben hen ondersteund in de transitie van metalen magneetdragers naar een variant uit dikwandig composiet. We hebben veel uren gespendeerd om materialen te testen, het proces te valideren en testmethodes te ontwikkelen. Dat hadden we sowieso gedaan, maar de EFRO-subsidie heeft dat proces versneld.”

Koppelingen voor pijpleidingen

Het tweede project was voor Pipelife in Enkhuizen, producent van kunststof buizen, pijpen en leidingen die onder meer gebruikt worden in de petrochemie, zegt Martino. ,,Een van hun producten is SoluForce: flexibele pijpleidingen van composiet die worden aangelegd in onherbergzame gebieden zoals woestijnen, waar onder grote druk gas, water of olie doorheen wordt getransporteerd. Voor het verbinden van de leidingen maken wij speciale koppelingen, die bestand zijn tegen die hoge druk. Voorheen maakten we twintig van zulke koppelingen per week, maar Pipelife vroeg ons in 2017 vijf keer zoveel te produceren. Om dat voor elkaar te krijgen moesten we een machine ontwikkelen waarmee we parallel vijf koppelingen tegelijkertijd konden maken, van een constante kwaliteit. Dat is gelukt dankzij de EFRO-subsidie. De machine is sinds 2020 volledig in gebruik.’’

Vliegtuig op waterstof

Martino is eveneens heel trots op de rol van Futura in een innovatietraject in weer een heel andere branche. “We maken deel uit van het consortium HAPSS: een grote Nederlandse samenwerking dat een waterstofsysteem bouwt voor vliegtuigen. Het wereldwijd allereerste grotere passagiersvliegtuig van 40 tot 80 zitplaatsen moet in 2028 tussen Nederland en Londen gaan vliegen op vloeibare groene waterstof. Wij zijn samen met Cryoworld uit Wieringerwerf binnen de samenwerking verantwoordelijk voor de bouw van de composieten waterstoftanks. Composiet is heel geschikt om te gebruiken voor waterstof in gas of vloeibare vorm. Het systeem moet in 2025 al op labschaal gereed zijn. In dit project zie ik grote kansen voor de waterstoftechnologie in de regio.”

Zoveel wensen en ideeën

Gevraagd naar zijn wensen voor de komende jaren, schieten de antwoorden van Martino alle kanten op. “Omdat MRI-scanners best eng en claustrofobisch zijn, proberen we een binnenbekleding te maken die wat vriendelijker is. We zijn ook bezig met de nieuwe generatie deeltjesversnellers voor CERN en met de productie van de armen van de raket die naar Mars gaat en ik wil nog graag zelf medische apparatuur gaan maken in plaats van alleen de componenten. Ach, er gebeurt zoveel in mijn hoofd! Maar ik word heel blij van mijn werk en het helpen van mensen met de producten die we maken. Als door onze toedoen één persoon minder pijn hoeft te hebben en artsen waar ook ter wereld plaatjes van tumoren kunnen maken in een hogere definitie en met meer contrast waardoor ze een patiënt beter kunnen helpen, dan is dat voor mij de grootste beloning die bestaat.”

Dit project is voortgekomen uit het EFRO project Valorisatie Hightech Sector Composieten NH, een samenwerkingsverband tussen composietbedrijven en kennisinstellingen om onderzoek en innovatie in de composietsector te bevorderen. Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord is penvoerder van het project.
EFRO subsidies

Ontwikkelingsbedrijf NHN is er voor ondernemers die vooruit willen en willen groeien

Niet alleen in omvang, maar juist ook op het vlak van maatschappelijke impact. Of het nu gaat om financiering, huisvesting of gewoon een klankbord om je ideeën aan te spiegelen.

Meer succesverhalen

Innoveren
Succesverhaal

Revolutie in Recycling: van afval naar waardevolle grondstoffen

In een wereld waar afval een steeds groter probleem vormt, staat DOPS Recycling Technologies in de startblokken een revolutie te ontketenen. Met hun lab gevestigd in het hart van InVesta in Alkmaar, laat deze startup zien dat afval dat nu nog op de stort of in verbrandingsovens belandt een bron van waardevolle grondstoffen is. Roeland Jan Dijkhuis, een van de oprichters van DOPS Recycling Technologies vertelt over hun technologie, hun reis, en hun visie op de toekomst van afvalverwerking.
Digitalisering
Succesverhaal

Samen vliegen naar de toekomst

innovatie
Innoveren
Succesverhaal

Koninklijke Marine gaat volle kracht vooruit met 3D-printing

3D-printers aan boord van marineschepen. Praktisch, goedkoper én duurzamer.
Innoveren
Succesverhaal

Voor AyeAye Systems is geen zee te hoog