Home | ‘Samen als bedrijf bedenken we hoe we het morgen beter kunnen doen’
Zero waste, recycling, verduurzaming, regeldruk; uitdagende thema’s waar Ewald Bakker als directeur van GP Groot inzameling graag zijn tanden inzet. ‘De wereld om ons heen verandert snel. GP Groot wil daarin vooroplopen en verandering omarmen.’
Bij GP Groot draait alles om afvalinzameling, recycling, energie, advies en infrarealisatie. Met zo’n 1.500 collega’s dragen ze hun steentje bij om de toekomst circulair, energieneutraal en klimaatbestendig te maken. Ewald is verantwoordelijk voor de inzameling en recyclingtak in West-Nederland. ‘We zijn de afgelopen jaren door overnames, aantal mensen en afval flink gegroeid. Naast Noord-Holland zitten we nu ook in Friesland, Groningen, Drenthe, Zuid-Holland en Utrecht.’
Afval bestaat niet (meer)
‘De afvalmarkt verandert in rap tempo. Hier gebeurt het de komende jaren en dat maakt het reuze interessant. De rol van GP Groot is hierdoor enorm veranderd. Lange tijd zamelden wij restafval en papier in. Nu staat er bij klanten soms een batterij aan containers en scheiden we vaker bij de bron. Grotere kans dat het materiaal zo intactblijft. Van afval spreken we eigenlijk niet meer, we zamelen grondstoffen in. Onze technische installaties herkennen materialen en zorgen ervoor dat er zo weinig mogelijk richting verbrandingsoven gaat. Met al die verschillende afvalstromen willen we vervolgens slimme dingen doen. Daar zoeken we partners en fabrieken bij om materialen als hout en kunststoffen te recyclen. Zo zorgen we er bijvoorbeeld voor dat hout terugkomt als spaanplaat en een oude emmer weer een nieuwe wordt. Grondstoffen blijven zo behouden.’
In de genen
‘Door alle duurzaamheidsregels moesten we als GP Groot anders in de wedstrijd gaan staan. Het moet ook écht anders in de wereld. Daarom omarmen we alle veranderingen en lopen we graag voorop. Onze organisatie moest daarvoor wel een enorme omslag maken; oude businessmodellen werkten niet meer. Een omslag die ons allemaal raakte, van chauffeur tot directeur. Iedereen moest begrijpen dat de oude manier van afval verbranden geen toekomst meer bood. Een reis waar we altijd iedereen heel goed in meenamen en nog steeds in meenemen. De wil om het morgen anders en beter te willen doen dan vandaag, moet echt in onze genen gaan zitten. Voorwaarde is wel dat je daarbij alle medewerkers hoort en ziet. En ondanks dat we met heel veel mensen zijn, lukt ons dat heel goed. Goede ideeën om te besparen of te vergroenen komen juist vaak van de werkvloer!’
CSRD-regeling komt eraan
‘De regeldruk vanuit de overheid kan af en toe best frustrerend zijn. Toch kun je het niet op de lange baan schuiven; je moet je erop voorbereiden. Zo moeten wij als groot bedrijf volgend jaar voldoen aan de CSRD-regeling, waarbij je moet rapporteren over je impact op de mens en het klimaat. Die verplichting komt er daarna ook voor Mkb’ers. Straks moet er in je boekhouding staan wat je hebt ondernomen om de door jouw geproduceerde grond- en reststoffen af te voeren of te voorkomen. Wij rapporteren nu al op basis van afvalstromen die we ophalen bij die klant. Door in te loggen op ons digitale klantportaal mijngpgroot, vindt de klant het deel van die CSRD-rapportage terug die ze moeten overleggen. Voor klanten kunnen we daar het verschil maken.’
Profiteren van imago
‘Nog zo’n uitdaging van deze tijd is het binden en boeien van goede mensen. Niet alleen de werkbeleving bij jongeren is heel anders, er is ook nauwelijks nog een jongere die vrachtwagenchauffeur wil worden. Daarom zetten we serieus in op werk-leertrajecten voor jongeren en voor zij-instromers. Daar zijn we heel actief in. Gelukkig hebben we na 107 jaar een goed imago opgebouwd, waar we nog steeds van profiteren. Maar lastiger wordt het wel. Zelf zit ik hier inmiddels alweer 11 jaar. De wereld van GP Groot is zo ontzettend interessant: één en al uitdaging. Van sleur is geen sprake. De afvalwereld verandert hard. De komende jaren kan ik mijn lol nog wel op!’
Tip van Ewald: ‘Betrek je medewerkers bij al die komende veranderingen op duurzaamheidsgebied en neem ze bloedserieus. Verandering biedt ook kansen. Door medewerkers uit te vragen en erbij te betrekken, denken ze als heuse ‘ondernemers’ met je mee. Bovendien neem je onrust weg. Zo vult het plan van verandering zich vanzelf.’