Home   |  ‘Zingende Wielen’ vindt duurzame oplossing voor netcongestie
Het elektriciteitsnet in Noord-Holland Noord raakt steeds voller en is op veel plekken zelfs overbelast. Dit probleem dat bekend staat als netcongestie kan tot gevolg hebben dat plannen voor vestiging of uitbreiding geen doorgang kunnen vinden, omdat er onvoldoende capaciteit beschikbaar is om het bedrijf aan te sluiten op het elektriciteitsnet. Ook kan netcongestie om die reden een obstakel opwerpen voor het verduurzamen van de bedrijfsvoering.
Het bekende wegrestaurant De Zingende Wielen in Den Oever wilde bijvoorbeeld een snellaadpaal van 240 kilowatt plaatsenen waar twee auto’s gelijktijdig kunnen opladen. Alleen was er in de omgeving geen capaciteit beschikbaar op het elektriciteitsnet. En volgens netbeheerder Liander zou het nog zeker een paar jaar duren voordat er genoeg ruimte vrijkomt. Zolang wilden ze bij De Zingende Wielen niet wachten, dus gingen ze op zoek naar een oplossing.
Die werd uiteindelijk gevonden met PowerGo, een grote aanbieder van snellaadpunten. Bij de door PowerGo bedachte oplossing wordt een batterij geplaatst met een kleine aansluiting. Deze batterij van 700 kilowattuur gaat duurzame, met zonnepanelen opgewekte energie opslaan. Zo raakt het energienet in de omgeving niet overbelast op piekmomenten, en op dalmomenten kunnen elektrische auto’s duurzame energie laden met zeer hoge snelheid. Volgens PowerGo gaat het om een unieke oplossing en een heuse primeur in Nederland.
PowerGo is de dochteronderneming van zonnepark ontwikkelaar PowerField. Ivo van Dam, Creative Technology Officer: ‘’Om de energietransitie te blijven ondersteunen zijn er creatieve oplossingen nodig. Zo hebben wij als eerste in Nederland een tijdsgebonden contract met Enexis Netbeheer afgesloten. Wij willen ervoor zorgen dat het opwekken en de energieopslag van zonne-energie zo goed mogelijk samenwerkt met het afnemen van deze zonne-energie. Hier zetten wij de snellaadstations van PowerGo voor in. Zo stemmen we de productieafname en -opslag beter op elkaar af om het vervolgens te optimaliseren voor het net.’’Â
De snellader en batterij moeten nog voor het einde van dit jaar in gebruik worden genomen.Â