Home | The Dutch Houses
Gonda Middelbos, Monique van Loon en Linda Ragetli kwamen elkaar tegen in de herfst van 2019. Alle drie hebben ze een achtergrond in de verkoop en verhuur van woningen en kennen de regio als geen ander. Er was direct een klik en al snel besloten ze samen een bedrijf op te zetten, vertelt Gonda, die ook mede-eigenaar is van de bekende verhuurorganisatie Aan Zee.
,,Onze manier van denken, servicegerichtheid en open persoonlijkheden komen precies overeen. We hechten waarde aan warmte, uitzonderlijke dienstverlening en kwaliteit, en merkten al snel dat hier veel vraag naar is. Het persoonlijke aspect speelt daarin een grote rol. Op onze website vind je geen database met aanbod van woningen. Wij willen mensen eerst zelf leren kennen en zoeken dan het huis dat echt bij hen past.’’
In eerste instantie zou The Dutch Houses zich vooral richten op het huisvesten van expats, vertelt Monique, die 12 jaar ervaring heeft als makelaar in de regio. ,,Noord-Holland Noord is een interessante regio voor buitenlandse werknemers om te wonen. Dichtbij Amsterdam, met veel groen en ruimte, goede voorzieningen en de Internationale School. Deze werknemers willen wij helpen zich hier thuis te voelen. Daarom is het onze wens om in deze regio een expatcentrum te openen, een kantoor waar expats binnen kunnen lopen om vragen te stellen over hoe dingen in Nederland geregeld zijn of bij wie ze terecht kunnen voor allerlei zaken. In deze regio zijn meerdere bedrijven gevestigd met internationale werknemers. Daar zijn we enthousiast ontvangen en we hebben al goede contacten met onder andere de datacenters in Middenmeer en de Marine in Den Helder. Maar door de coronacrisis kwam de expatmarkt in één klap stil te staan.’’
Als één deur tijdelijk sluit, gaat vaak een andere deur vanzelf open. Zo ook voor de prille zakenpartners, heeft Gonda ervaren. ,,We moesten wel creatief gaan denken. Zo doen we nu woningbezichtigingen met behulp van een live videostream. Wij lopen met een camera door het huis en onze klant kan direct vragen stellen. Dat werkt perfect. We merken de laatste maanden dat aanmerkelijk meer Amsterdammers op zoek gaan naar een woning in de regio Alkmaar, Heiloo, Bergen, maar ook in de Kop van Noord-Holland. Door het thuiswerken komen ineens andere woonbehoeften naar boven, zoals meer ruimte in en om huis en een goede thuiswerkplek. Woningen in Amsterdam zijn klein, hebben vaak geen tuin en gezinnen zitten dicht op elkaars lip. De woningmarkt is er al jaren overspannen. In de stad zelf is weinig betaalbaar aanbod, dus komen die gezinnen deze kant op. Hier krijg je immers veel meer waar voor je geld. Op die vraag spelen wij nu in.’’
De komst van expats en inwoners vanuit de hoofdstad is goed voor de regio, merkt Monique. ,,Het geeft een boost aan het maatschappelijke leven. Het zijn gezinnen die lid worden van de plaatselijke sportvereniging, waarvan de kinderen in het dorp naar school gaan en vriendjes maken op straat. Het geeft een nieuwe dimensie.’’ Het is de missie van de drie vrouwen om te zorgen dat alle nieuwe inwoners zich snel thuis voelen in hun nieuwe omgeving. ,,Daarvoor zoeken we nadrukkelijk de samenwerking met lokale ondernemers. Bijvoorbeeld een bloemist die een boeket langsbrengt om iemand een warm welkom te heten, of een bakker die een taartje bezorgt. En dat mag wat ons betreft veel verder gaan. Wij krijgen regelmatig vragen van onze klanten of wij iemand kennen die yogalessen geeft, waar ze de beste parketvloer kunnen kopen, wat een goed verhuisbedrijf is, of welke architect of aannemer wij aanbevelen bij een verbouwing. Daarom willen wij graag in de regio een netwerk aanleggen van dit type ondernemers, die service verlenen op hetzelfde hoge niveau als wij. Wij zien daarin zóveel mogelijkheden en geloven heel erg dat we elkaar als ondernemers kunnen versterken. Zeker in deze tijd.’’
Het hoge ambitieniveau van The Dutch Houses blijft niet onopgemerkt, ziet Linda. ,,We zijn pas negen maanden bezig, maar mensen weten ons al goed te vinden. Daar worden we blij van.’’ Ze zijn dankbaar voor de groei, maar willen die wel beheersbaar houden, benadrukt Gonda. ,,Het is voor ons belangrijk om vast te houden waar we samen voor staan, namelijk de persoonlijke aanpak. We willen onze klanten blijven verbazen met onverwachte service. Dat zou ook ons advies zijn aan andere ondernemers. Blijf je klanten verrassen. Ga net even verder, waar een ander stopt. En kijk naar alle mogelijkheden die er wel zijn, niet naar wat er niet meer kan. Dan komt het succes vanzelf. Op die manier krijgt corona ons er niet onder.’’
Fotografie: Ernest Selleger
Niet alleen in omvang, maar juist ook op het vlak van maatschappelijke impact. Of het nu gaat om financiering, huisvesting of gewoon een klankbord om je ideeën aan te spiegelen.