26-11-2024

‘Samenwerken en proactief zijn is steeds belangrijker’

In veel Europese huishoudens staat wel een fles of blik van de Burg Group. Gevuld met natuurazijn, schoonmaakazijn of limonadesiroop. CEO Patricia Surendonk: ‘In Heerhugowaard en Ter Aar maken we deze producten onder private label en de namen Tromp & Rueb en Vintastic. Ook hebben we azijnfabrieken in Duitsland, België, Frankrijk, Tsjechië en de VS. Een groei die zeker grotere verantwoordelijkheid met zich meebrengt.’

Het oer-Hollandse familiebedrijf – met hoofdkantoor in Heerhugowaard – bestaat al 77 jaar. Sinds 12 jaar staat Patricia Surendonk aan het roer van de groeiende Burg Group, dat inmiddels zo’n 300 werknemers telt. ‘Als familiebedrijf zijn we heel bewust bezig met de toekomst.’

In hun expansiedrift speelt duurzaamheid een belangrijke rol. Er is oog voor circulariteit, CO2-reductie, verantwoorde producten en dito verpakkingen. ‘In 2017 is onze fabriek in Heerhugowaard daarom helemaal gemoderniseerd. Het is nu echt state of the art’, vertelt Patricia. ‘Altijd zijn we bezig met het verbeteren en verduurzamen van ons machinepark en onze processen. In de kern is natuurazijn een circulair product, waarbij we al sinds jaar en dag streven naar een zo’n duurzaam mogelijke productie. Daarin lopen we echt voorop.’

Restwarmte naar huizen en kantoren

‘Bij de productie van azijn komt warmte vrij en tegelijkertijd moet je azijn koelen. Dat koelwater halen we uit de grond. Met de vrijgekomen warmte verwarmen we ons kantoor en fabriek. Wat over is gaat naar het warmtenet van de Duurzame Ring Heerhugowaard, om er huizen en bedrijfspanden mee te verwarmen. Op onze daken liggen ruim duizend zonnepanelen en de afgelopen jaren reduceerden we onze CO2-uitstoot met 60 procent. Bijvoorbeeld door het installeren van energiezuinige apparatuur in onze buitenlandse fabrieken, te investeren in betere isolatie en energiezuiniger transport. Sinds kort kopen we fossielvrije HVO-diesel in; gemaakt van plantaardige oliën. Daarin trekken we samen op met transportbedrijf AB Texel.’

‘Wij werken in procesveranderingen altijd samen met onze leveranciers. Zo kom je tot nieuwe oplossingen en maak je impact. Bij veranderingen, zoals de overstap naar HVO-diesel, is zo’n eerste stap soms voor eigen rekening. Vervolgens proberen we klanten ook enthousiast te maken, in de hoop dat ze erin meegaan. Hetzelfde geldt voor rPET-flessen; gemaakt van gerecycled PET. Ons eigen merk zit al in deze flessen, maar we willen graag dat klanten voor hun merken ook overgaan op deze duurzamere fles. Dus investeren we eerst zelf daarin, om daarna de klant te overtuigen. Dat zijn mooie stappen.’

Probleem door watertekort

‘Wat de CSRD-regeling betreft – die je verplicht om te rapporteren over jouw impact op mens en klimaat – zijn we helemaal up to date. Per 2025 kunnen we alles meten. Veel bedrijven realiseren zich misschien niet, dat als je zelf nog niet hoeft te rapporteren, jouw klanten dat misschien wel moeten waardoor jij die informatie wel moet hebben. Maar zo moeten supermarktketens al wel aan die verplichting voldoen en die komen bij ons omdat ze bepaalde cijfers willen weten. Daar zijn we dus goed op voorbereid.

Een ander voorbeeld is onze recente dubbele materialiteitsanalyse. Hierbij kijk je wat jouw invloed op de wereld is en andersom. Daar kwam uit dat water – onmisbaar bij het maken van azijn – wel eens een issue kan worden. Door droogte was er vorig jaar in Frankrijk een enorm tekort. De overheid kan bedrijven dan korten; iets wat voor ons tot grote productieproblemen kan leiden. Anticiperen en proactief handelen zijn dus belangrijk om te overleven én te groeien.’ 

Waar ook veel aandacht naar uit gaat in de azijn- en siropenfabrikant is innovatie. ‘Onze 24/7 productielijn is bijna volledig geautomatiseerd. De flessen gaan van de blaasmachine naar de vullijn. Die daarna – voorzien van etiket en dop – richting inpakmachines gaan. Op die hele lijn staan twee mensen. Ook de vrachtwagens die komen laden, sluiten automatisch aan op onze tanks. Niks gaat meer handmatig. Operators kunnen zelfs thuis precies zien hoe het proces verloopt. En is er een storing? Ook die kunnen we vaak op afstand oplossen.’         

Patricia’s tip: ‘Wees proactief en zoek de samenwerking met anderen. Bedenk dat winnaars een visie hebben en verliezers een excuus. In onze regio zitten zoveel mensen die graag eerst hun eigen boontjes willen doppen. Hard werken is de mentaliteit. Maar je hoeft het heus niet altijd in je eentje te rooien!’

NHN Business Awards

Burg Group won 7 november 2024 een NHN Business Award in de categorie Grootbedrijf. Kijk op www.nhn-businessawards.nl voor een overzicht van alle winnaars. 

—————-

ONHN interviewt ondernemers en onderwijs in de regio Noord-Holland Noord. Hoe gaan ze om met de veranderende wereld en zetten ze in op duurzaamheid, arbeidsmarkt en digitalisering? Meer weten over duurzaamheid? Neem contact op met Chris Wever.